söndag 16 augusti 2015

Padjelantaleden - Norra delen

Summering av vår tur längs Padjelantaleden sommaren 2015, här kommer en kort sammanfattning av den norra delen från Ritsem till Staloluokta.

Dag 1: Ritsem - Kisuris, 16 km
Vi kom med nattåget till Gällivare, buss till Ritsem och sen båten över till Änonjalme. Klockan var 15.30 när vi var redo att börja vår 16 km vandring mot Kisuris/Gisuris. Det går att stanna efter 2 km vid Akkastugan, men vårt mål var att gå hela vägen till Kisuris. Eftersom vi nu hade suttit still länge var vi ivriga att komma iväg så det gick utmärkt att ta sig hela vägen till Kisuris på eftermiddagen/kvällen. Lätt duggregn och dimma, terrängen var blandad med fjällbjörk och sen öppna partier så vi kunde få första fjällvibbarna. Dimman gjorde dock att fjället Akka gömde sig, så vi fick inte njuta av de vyerna. Det blev lite av en transportsträcka eftersom vi inte ville komma fram för sent, men ändå en skön vandring. Vi var framme runt åtta-tiden och kunde då snabbt få fram en lyxmiddag med köttfärssås, ris och vitkål (allt torkat hemma).

Båten M/S Storlule lägger till i Änonjalme

Dag 2: Kisuris - Låddejåkkå, 24 km
Andra dagen var vår längsta vandringsdag med 24 km. CH var inte återställd från sin förkylning så hon var inte helt i form. Grått och blött väder med duggregn och dimma av och till under dagen. En rätt platt etapp i dalgången med fjäll åt alla håll och kanter (som tyvärr gömdes lite av dimman). Jobbigaste delen den här dagen var att spängerna var geggiga och blöta, jag gjorde inte mindre än tre vurpor. Till sist kom jag fram till att det var säkrare att gå vid sidan om spängerna. Längs hela leden hörde vi en del historier om brutna handleder mm, så vi försökte att ta det försiktigt. Även om det var en lång dag med lite trist väder och en del utmaningar så hann vi njuta. Här såg vi våra första renar på nära håll, träffade många söta lämlar och hälsade på ripor och labb. Och säkert en del andra fåglar som vi inte känner igen... Vi hade trevligt sällskap på kvällen i stugan och utbytte vandringshistorier med varandra.

Dag 3: Låddejåkkå - Arasluokta, 12 km
Fortfarande grått och lite kyligt, men den här dagen slapp vi regn. Sträckan börjar med en stigning och slutar med en nedstigning, däremellan gick vi hela dagen uppe på en platå med gröna hedar och fin utsikt. Inte lika bra spångat här så lite geggigt var det. Molnen skymde fjällen idag också, men mot slutet när vi närmade oss Arasluokta fick vi fina vyer ut mot sjön Virihaure. I Arasluokta finns ett sameviste så det gick att köpa rökt fisk och bröd, men vi hade andra middagsplaner och tackade nej till det. Här bodde vi ensamma i en 6-bäddstuga med vacker utsikt.

Dag 4: Arasluokta - Staloluokta
På tisdag skulle det vackra vädret komma enligt ryktena längs leden. Och det visade sig stämma! Vi fick en underbar vandringsdag i strålande solsken. Härligt när molnen skingrade sig och de fantastiska vyerna uppenbarade sig. Perfekt timing dessutom, eftersom den här sträckan enligt Claes Grundsten i boken På fjälltur: Padjelanta-Sulitelma är en av "de mest natursköna i hela fjällvärlden". Och vi kan bara hålla med! Vi gick sakta i solen, beundrade vyerna, tog långlunch och solade i mossan. Väl framme i Staloluokta köpte vi rökt fisk, nylagade glödkakor och folköl i kiosken till en god middag. Också underbart skönt med en bastu och dopp i sjön. En 5-stjärnig vandringsdag helt enkelt!