lördag 17 augusti 2013

Bunkertur till Öja och Landsort

Jag fick ett tips av F i Team Sparris om en specialguidning av bunkertours.se av batterierna på Landsort via bunkertours till Öja. Jag gjorde ett besök där i oktober 2007 precis efter att vi börjat geocacha så det var på tiden för ett nytt besök. Även den gången besökte vi en av pjäserna.

F och jag åkte efter lunch redan på fredagen för att plocka några geocachar på vägen och vara på plats vid färjeläget redan på kvällen.

Vi siktade in oss på cache serien Norsbol som såg ut att vara kul. Det visade sig vara ett bra beslut och vi fick en del utmaningar, både sådana som vi löste och sådant som vi inte klarade av.

Hmmm...
Till sist så var vi tvungna att fortsätta ned till Ankarsudden för att laga middag och hitta en tältplats. Av en slump hamnade tältet 25 m från geochachen nästa landsort (som vi loggade i oktober 2007). Vi gjorde upp eld och lagade middag, det enda vi glömt var korkskruven men det löste sig det med. På natten så regnade det och blåste men precis när vi skulle äta frukost så var det uppehåll.

Lax, med nudlar blev det så småningom.
Vid 10 så samlades bunker gänget och vi tog båten ut till Öja. Eftersom det var nästan rak sydlig vind 10-13 m/s med lite regnbyar så vädret i början var inte det bästa.
Väl på Öja så gick vi söderut och tittade på det gamla 15.2 batteriet och fyren. Intressant och framfört roligt när pjäsen var upplåst. Jag och F passade även på att ta den burk som fanns vid fyren.

Liten trång hamn på södra Öja.
Bunker "kramare" på väg...
Utsikt från eldledningsbunkern.
Hade vi haft ammunition så hade det nog gått att skjuta.
Regn och blåst (men vi var bra klädda).

Efter lite fika så gick vi de 3 kilometerna till 12/70 pjäsen på norra ön. Vi skulle bli insläppta i två omgångar så jag och F tog den andra turen och passade då på att besöka earthcachen helveteskällan. Som tur var så hade F med sig de hjälpmedel som behövdes.

Imponerande stor 2,4 m i diameter.
Sedan gick vi tillbaka till pjäsen och spenderade en timme i underjorden. Som gammal kustartillerist blir man väldigt nostalgisk och anläggningen såg mer eller mindre ut som när jag var krigsplacerad på en sådan här pjäs på Gotland. Bäst för mig var nog också att luftvärnsledningen (med ARTE 725) fanns kvar.

Vackert!
Målföljarplatsen för luftvärnet.
F testar som Ammunitionsbefäl.
Jag i samspråk med den lokala guiden.

Det är en rätt stor pjäs!
Efter att vi låst igen pjäsen så gick vi tillbaka till hamnen och båttransporten till fastlandet.