lördag 6 juni 2020

Sörmlandsleden etapp 17-20: Harsjöhult - Malmköping

Så var det dags för årets första flerdagsvandring längs Sörmlandsleden med övernattning i skogen. Vi hade sparat etapperna mellan Harsjöhult och Malmköping som många har beskrivit som favoriterna på leden, mycket vildmark och långt från civilisationen. Så de här två dagarna vandrade vi etapp 17, 18, 19 och 20, en sträcka på totalt nästan 35 km.

Dag 1 - från Harsjöhult till vindskyddet vid Ösjön
Vi parkerade i Malmköping vid campingen och tog en taxi ut i skogen till Harsjöhult och starten av etapp 17. Dagen resulterade i 21 kilometers vandring på etapp 17, 18 och sen en bit in på 19 innan vi nådde målet vid Ösjön. Fin dag genom skog och mossar och längs sjöar. Vi hade tält med oss för att kunna vara flexibla om det var fler folk vid vindskyddet, men när vi kom fram var vi helt ensamma vid sjön. Så vi valde att inte slå upp tältet utan istället sova i vindskyddet. Fantastiskt vacker plats och en hyfsat varm natt gjorde att det blev en riktigt fin upplevelse.

Malmköping, etappstart
Vi väntar på taxin vid Malmköpings camping i solen med en kaffe

På plats i Harsjöhult, här var vi senast när vi gick etapp 16 mot Skottvångs gruva

Kolarkoja, de här trakterna i Sörmland har många lämningar från kolning

Finnsjön och fint vindskydd

Första etappen avklarad, bara 6 km från Harsjöhult till Finnsjön

Vi träffade ett par som hade tappat en väst, vi hittade den och kunde lämna tillbaka den vid deras parkerade bil, kul att kunna hjälpa till!

Nästa vindskydd vid Härbärgssjön, här blev det dags för lunch och vila en stund innan vi fortsatte vandringen

Vad händer här? Jo, bottalllen sägs ha läkande egenskaper om man kryper igenom tallrötterna. Vi får väl se hur det ligger till med den saken...

Framme vid Ånhammar och etapp 18 avklarad. Nu återstår några kilometer på etapp 19 innan vi når målet för kvällen, Ösjön.

Årets första möte med kossor också, snabb vandring genom hagen men kossorna var inte så intresserade av oss

Framme vid Ösjön, här blickar vi ut mot vindskyddet och försöker se om det är folktomt eller fullt av andra vandrare

Alldeles ensamma vid den här magiskt vackra platsen

Huvudrätten var indisk daal med nybakat bröd, smakade betydligt bättre än det ser ut!

Efterrätt blev äppelpaj med kaffe och en skätt whiskey

Fantastisk diskplats!

Bäddat för kvällen, det var en av årets första varma nätter så behaglig natt-temperatur för utepremiären.

Några extra vedträn innan läggdags för att få värme in i vindskyddet, vacker utsikt från sängplatserna

Dag 2 - från Ösjön till Malmköping
Vi sov gott i vindskyddet, med fågelsång som bakgrundsljud på morgontimmarna. Dag 2 var kortare, 14 km på resterande del av etapp 19 och sen etapp 20 fram till Malmköping. Den fina skogen fortsatte, även om det den här dagen också var långa sträckor med tristare kalhyggen. Nöjda avrundade vi vandringen med mackor på campingen, fantastiskt fina dagar och en tur vi klart kan rekommendera!

Vilken morgon att vakna till!

Så fick vi då se Bågberget som vi sett på kort innan, ett märkligt geologiskt fenomen som bildar en bro av sten

En etapp till färdigvandrad, nu återstår bara etapp 20 in mot Malmköpings camping via Henaredalen

Fin vandring genom Henaredalens naturreservat med vackra vårblommor

Gullpudra säger min flora att den här blomman med de vackra gula och gröna färgerna heter

Inga tåg på museijärnvägen ännu så riskfritt att passera spåren

Målgång efter två fina dagar! Här fortsätter sedan Sörmlandsleden på etapp 21 som vi vandrat tidigare, fin etapp längs Sundbyåsen

Läs om fler vandringar vi gjort längs Sörmlandsleden: