måndag 16 maj 2016

The Swedish Number

Sen en månad tillbaka eller nåt sånt har det funnits ett telefonnummer till Sverige, The Swedish Number. Ring och prata med en slumpmässigt utvald svensk. Det är Svenska Turistföreningen som tagit fram en riktigt kul reklamkampanj. Tanken är förstås att marknadsföra Sverige, och numret sägs också hylla vår långa tradition av åsiktsfrihet. På det här numret kan du ringa och prata om vad som helst.


Jag gillar ju alltid roliga initiativ så jag registrerade mig direkt. Tänkte att det också var en bra teknik för att bota min telefonskräck. Jag har väl inte direkt någon fobi, men jag har aldrig varit så förtjust i att prata telefon.

Man bestämmer själv när man vill vara tillgänglig så jag har inte haft funktionen på så värst långa stunder. Men jag har haft en del roliga samtal. Några amerikaner som haft långtråkigt och tycker det var coolt att få ringa till Sverige, men de hade inget egentligt som dom ville prata om. Jag hade ett intressant samtal med en tjej från Österrike som var Ingmar Bergman fan. Hon skulle till Stockholm på något seminarium och ville passa på att åka till Fårö. Men hon hade bara en extra dag så vi kom fram till att det var bättre att boka en längre Gotlandssemester. Sen hade jag också ett roligt samtal med en Youtuber från Belgien. Hon hade varit i Sverige några gånger på Youtube-events. Hon hade några kompisar som ville åka till Sverige för att uppleva naturen. Vad gör man då? Perfekt fråga för mig! Vi kom fram till att Stockholms skärgård, Gotland eller Kungsleden skulle vara bäst för det här paret.

Sen verkar det vara rätt många tjuvringningar och ointressanta samtal förstås, jag har en kompis som tröttnade att svara efter för många fnittriga amerikanska tonåringar. Men som koncept gillar jag verkligen den här kampanjen.

Några roliga videor som ni inte får missa. Först Stefan Löfven som svarar i telefonen.


Och sen Pewdiepie som ringer till The Swedish Number och blir lite frustrerad över att så få känner igen honom.


STF verkar ha satsat hårt på reklamkampanjer i vår. Den här veckan lanserade dom en ny kampanj, #VÅGAUPPTÄCK där 10 personer har kunna paxa plats för att följa med på en resa någonstans i Sverige. De åker den 20:e maj så då får vi ha koll på sociala medier hur det går. Bra att friluftslivet i Sverige uppmärksammas mer tycker i alla fall jag. 

/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar