lördag 11 februari 2017

Verka Fornborg i Upplands-Väsby

Det finns fortfarande gott om naturområden i närheten som vi inte riktigt utforskat, så idag var det dags för att åka till Verka Fornborg. Vi har passerat området några gånger tidigare men nu var det hög tid för en ny tur dit. Upplands Väsby kommun har något de kallar Utflyktskartan med tips på utflykter i kommunen, tex då Verka Fornborg. Bra initiativ, men tyvärr har kartan väldigt dålig upplösning och informationen är väldigt kortfattad. Ingen information om tex var man bäst parkerar och inga skyltar eller ledmarkeringar fanns på plats. Men på friluftskartan på hitta.se kan man ändå se hur stigarna går i området.

Runt området går det in flera vägar med vägbommar, så det är inte helt enkelt att parkera. Men bästa tipset är att passera Verka, där finns två parkeringar markerade. Vi ställde oss vid utsiktsplatsen mot Oxundasjön, man får ignorera skyltarna om att det är förbjudet att åka in... En jättefin utsiktsplats med ramp hela vägen. Idag var det isande kallt och blåsigt så vi stannade inte kvar så länge. Vi insåg att här finns en geocache, Utsiktsplats Oxundasjön, som vi hittade för ett par år sen men aldrig loggade på geocaching.com. Så vi letade fram den igen och loggade på nytt.

Här betar djur på sommaren, men idag var det ödsligt
På jakt efter en geocache
Tydligt budskap, "ät inte fisk"
Inte så värst imponerande utsikt från utsiktsplatsen ärligt talat...

Sen gick vi mot fornborgen. Strax efter att man passerar en å så går det in en stig till höger som går runt hela berget med borgen. Här var det gott om bäverspår, faktiskt bland den största bäverplatsen vi sett. Träden låg som plockepinn över stigen och vi kunde följa bävrarnas väg ner mot vattnet. Vi fortsatte stigen längs vattnet tills vi hade gått förbi den brantaste delen av berget. När det planade ut lite så klättrade vi upp för att utforska fornborgen. Högst uppe på toppen finns ett bra fikaställe med utsikt över sjön. Och en geocache förstås, Borgen, som vi hade loggat 2008.

Övergivet torp vid Verka
Här går stigen in mot fornborgen

Uppe på toppen

Vi fortsatte turen och kom fram till torpet Skavsta där vi kunde passa på att beundra roliga trädskulpturer ner mot vattnet. Lite längre bort finns ett par mystiska containrar som vi ville utforska. På väg dit prasslade det till i buskarna och en uppskrämd uggla flög iväg. Efter lite tankearbete kom vi sen fram till att containrarna nog inte var så mystiska utan troligen förvaring av kanoter. Här kan man också passa på att logga en geocache till, Vått i Väsby #6 Oxundasjön, men det hade vi redan gjort så vi skippade det.

Vi följde vägen en bit och sen tog vi av höger in i skogen igen på en ny stig mot Urmula. När vi sen kom fram till bilvägen så följde vi den tillbaka till parkeringen. Här kan man förlänga promenaden och ta sig till barockparken vid Stora Väsby gård om man vill. Men vi skippade det idag så totalt blev vår skogspromenad 6 km genom fin skog med utsikt över sjön och faktiskt nästan helt snö- och isfritt.

Skafferi
Coola skulpturer på avstånd
Avskräckande skylt, så vi kom inte närmare skulpturerna...