tisdag 11 augusti 2020

Roslagsleden etapp 9: Roslagsbro - Gåsvik

Sommaren 2020 innebar ju justerade semesterplaner för de flesta, så vår fjällvandring byttes mot andra upplevelser i närområdet. Och att gå klart Roslagsleden blev just en sån upplevelse. Vi gick etapp 9-11 på tre dagar, bloggen beskriver etapp för etapp.

Etapp 9 är Roslagsledens längsta etapp på 25 km. Vi valde att dela den i två delar med övernattning i Söderby Karl på Wiks B&B. Det var lite trixigt med logistiken på den här tredagars turen så vi valde att parkera vid Estuna kyrka, för att underlätta för hemtransporten sista dagen (då bussen från Grisslehamn stannar där). Från Estuna går en 5 km slingrande asfaltsväg med det charmiga namnet "Två kyrkors väg" fram till Roslagsbro kyrka. Så det blev vår start på dagen. Efter drygt 5 kilometers traskande var vi framme vid etappstarten vid Drottningdals idrottsplats och kunde börja vandringen på Roslagsleden på riktigt.

Första delen fram till Söderby Karl hade några fina partier på slingrande grusvägar och stigar genom landskapet. Men också ett långt parti längs en åker med högt gräs och brännässlor som var en utmaning för oss i shorts. Vi kom fram till hembygdsgården Erikskulle precis när de hade stängt kafé och museum för dagen, men området är alltid öppet så vi strosade omkring bland byggnaderna och vilade en stund. Från Erikskulle är det bara en kort promenad till Wiks B&B där vi tillbringade natten, ett trevligt ställe som hade det mesta en trött vandrare kan behöva.

Första dagen blev 17 km vandring, då gick vi ca 10 km på etapp 9 och la till starten från Estuna samt avstickare till Erikskulle och vårt boende.

Två kyrkors väg mellan Estuna och Roslagsbro

Framme vid Roslagsbro kyrka

Här i gröngräset blev det lunchpaus med fin utsikt över fälten

Ser kanske mysigt ut, men här var det snabb marsch genom växtligheten som gällde, en kamp mot både brännässlor och broms.

Väderkvarnen vid hembygdsgården Erikskulle

Andra dagen gick vi resten av etapp 9 och hela etapp 10, så det blev en dagstur på drygt 26 km. Etapp 9 fortsätter från Söderby Karl mot Rådasjön och sen fram till kusten och Gåsvik. Första delen blev en blandning av små grusvägar och skogsstigar, längs en gammal kyrkostig som passerar ladan Tandrudan med minnen från tidigare vandrare i form av konfirmander som passerat här på väg till kyrkan. Fin plats att rasta en stund.

Vi tog en paus vid den fint skötta badplatsen vid Rådasjön och gick sen vidare på spikraka grusvägar förbi Råda naturreservat. Så småningom blir det asfaltsväg fram till Bagghusfjärden där vi såg fram emot en ny paus vid bryggan i Flottskär. Här fanns en riktigt fin rastplats och det var skönt att vila kroppen efter en bra bit på asfalt. Vi avslutade etapp 9 med go' lunch på Edblad, perfekt att kunna sitta i deras trädgård och äta en fantastisk smörgås och dricka lokal öl. Klart värt den korta avstickaren.

Framme vid Tandrudan

Konfirmandernas "graffiti" på ladugårdsväggen

Badplatsen vid Rådasjön, här är en fin tältplats också med vindskydd och eldplats

Runt om i Väddöbygden finns dessa Smultronställen, den här skylten stod vid Rådabadet

Fin brygga vid Flottskär

Och rastplatsen precis bredvid bryggan

Hungriga vandrare på väg mot lunchen hos Edblad

Etapp 9 avklarad! Etapptavlorna är i sämre skick än på Sörmlandsleden, alldeles solblekta och skulle behöva lite omvårdnad

Efter lunch och etappslutet så fortsatte vi vandringen hela vägen upp till campingen i Sandvik, men mer om det i nästa inlägg. Etapp 9 var som många av etapperna på Roslagsleden rätt mycket vandring på vägar men genom fina landskap och med även en del partier via fina skogar. Höjdpunkterna får bli Tandrudan, Rådabadet, Flottskär och avslutningen med lunch i Gåsvik.

Vi har gått samtliga etapper längs Roslagsleden, läs alla inlägg här: