söndag 27 november 2016

Höstresa till Costa del Sol - Benalmadena Pueblo

Om du följer Team Vildmark-bloggen så har du förstått att delar av teamet har tillbringat några veckor i Benalmadena Pueblo som ligger strax väster om Malaga. Det här var inte en ren semesterresa eller vandringsresa utan mer en "work-life retreat". Efter att ha avslutat ett uppdrag passade det bra att ta lite ledigt för att på egen hand reflektera, vila, uppleva och jobba. Mer om vad en work-life retreat innebär hittar du på min jobb-blogg StoryGuide.

Men jag tänkte passa på att tipsa lite om vad man kan göra under en resa till Malaga-trakten. Eftersom jag nu skulle ta det lite lugnt så har jag inte utforskat hela området, men några tips kan jag bjuda på som inspiration.

Benalmadena Pueblo
Jag hade blivit tipsad om bergsbyn Benalmadena Pueblo och hittade ett fantastiskt fint hus via Airbnb. Jag bodde i ett poolhus med tillgång till pool och en enorm trädgård med avokadoträd. Grannarnas tuppar och höns besökte mig några gånger om dagen och höll mig sällskap. Bara ett stenkast från byns centrum. Även om det finns gott om turister även i Benalmadena Pueblo så kändes det som en tillflyktsort från turismen nere vid strandpromenaderna. Det är en bergsby med slingrande gränder, trevliga barer och restauranger samt gott om hjälpsamma spanjorer. Sevärdheterna inkluderar en buddistisk stupa och ett fjärilshus.  Det är enkelt att ta sig från Pueblo till fots eller med buss till områdena runt omkring, läs mer i blogginlägget Stadsvandringar runt Benalmadena Pueblo.

Mitt fina hus

Mittpunkten i Benalmadena Pueblo, torget Plaza Espana

Arroyo de la Miel

Jag gillade också nästa område halvvägs ner mot vattnet från Pueblo, Arroyo de la Miel. En trevlig atmosfär med en blandning av turister och infödda. När jag hade besök av en kompis så åt vi på en lokal fiskrestaurang här, och här finns även traktens bästa vegetariska restaurang Nigella Bistro. Från Arroyo går tåget till Malaga och Fuengirola så jag hamnade här i området många gånger. Det finns också ett avdankat Tivoli och en linbana upp till berget Callamorro här.

Fuengirola
En dag tog jag det väldigt smidiga lokaltåget från Arroyo till Fuengirola för att strosa runt där. En trevlig liten stad med gott om affärer. Det finns några stora köpcentrum utanför stadskärnan, men jag var mest ute efter att flanera så jag nöjde mig med att gå i shoppingkvarteren. Jag tog en tur ner till vattnet också för att spana in stranden. Turistanläggningarna nere vid vattnet kändes lite slitna, kanske har storhetstiden för det här området passerat... Jag kan även här rekommendera en vegetarisk restaurang, Vegetariano Mezze.

Malaga
Största staden i området är förstås Malaga så en dag åkte jag tåget en halvtimme för att utforska stadskärnan. En fin och ganska kompakt stad men inget direkt som sticker ut. Det finns ett Picasso-museum som ska vara bra, men jag var inte upplagd för kulturupplevelser just den här dagen. Här fanns lite roligare butiker, och trevliga gågator.

Mijas
Mijas är en charmig bergsby som är lätt att ta sig till, bara 20 minuter med bussen från Benalmadena Pueblo. De båda byarna påminner om varandra, men Mijas är betydligt större och lockar väldigt många fler turister. Här kan man åka häst och vagn eller rida på åsnor. Men det blev lite för mycket turist för min smak. På turistbyrån kan man hämta en stadskarta med en promenadrutt markerad, så den följde jag. Fantastisk fin utsikt över landskapet ner mot havet. Gott om butiker, restauranger och barer. Jag kan rekommendera chokladfabriken Mayan Monkeys, fantastisk choklad och väldigt bra service. Det blev både förmiddagskaffe och eftermiddagsglass där.

Vandring
Det finns gott om vandringsleder i området och jag hann bara prova en bråkdel. Jag vandrade ett par gånger på lederna runt Benalmadena Pueblo, läs gärna de blogginläggen:
Vandra i Benalmadena (R4-R6-R2)
Mer vandring i Benalmadena (R5-R6-R3)

Jag vandrade också på Caminito del Rey som tidigare var känd som en av världens farligaste vandringar. Nu är den renoverad och inte farlig längre, men ändå en upplevelse. Här är min blogg från den turen:
Caminito del Rey

Ovanför Mijas finns det också vandringsleder som jag hade tänkt hinna med men så blev det inte. På turistbyrån finns en bra karta med flera leder med olika svårighetsgrad. Läs till exempel här: Country walks Mijas

Sen finns även The Great Malaga Path, som är ett initiativ där man bundit ihop ett antal leder för att skapa en sammanhängande vandringsled på 650 km. Mina turer i Benalmadena gick delvis längs den här leden. Webbplatsen är väldigt informativ med allt man behöver veta för att vandra längs lederna. Här skulle jag absolut kunna tänka mig att komma tillbaka till en mer ren vandringsresa och vandra längs lederna.

Sånt jag missade
Jag fick en del tips på platser jag borde besöka, men som jag inte hann med den här gången. Det får bli nästa gång!

• Marbella - här verkar allt finnas, både lyxbutikerna och det mer genuina
  • Nerja  - charmig liten stad som också har en spännande grotta att utforska
  • Ronda - ytterligare en charmig stad
  • Gibraltar - för att det känns som en plats man ska ha sett en gång i livet
  • Granada - för att uppleva det arabiska arvet och se borgen Alhambra
Finns det mer man måste se när man är i trakten?