torsdag 30 juli 2015

Förberedelser inför Padjelanta-leden

Nu är det mindre än ett dygn innan nattåget går upp mot Gällivare för 10 dagars vandring på Padjelanta-leden. Ungdomarna i teamet är på äventyr i Japan på World Scout Jamboree, och den tredje medlemmen i teamet CJ ska också på scoutläger fast på närmare håll på Vässarö. Så istället för att gå och jobba så blev det ett eget äventyr för A med en kompis upp till Padjelanta nationalpark.

Vi ska gå hela Padjelanta-leden på 14 mil på 10 dagar från Ritsem i  norr söderut mot Kvikkjokk. Vi går med lätt packning och vi kommer bo i fjällstugor hela tiden, så vi skippar tält, sovsäck och spritkök. Jag har en 48 liters säck som jag räknar med kommer väga max 14 kg när den är färdigpackad.

Jag kommer blogga om turen när jag är tillbaka så jag får återkomma om detaljerna. Men så här ser planen ut i alla fall:

Dag 1: Ritsem - Kisuris
Dag 2: Kisuris - Låddejåkkå
Dag 3: Låddejåkkå - Arasluokta
Dag 4: Arasluokta - Staloluokta
Dag 5: Staloluokta - Tuottar
Dag 6: Tuottar - Tarraluoppal
Dag 7: Tarraluopal - Såmmarlappa
Dag 8: Såmmarlappa - Tarrekaise
Dag 9: Tarrekaise - Njunjes
Dag 10: Njunjes - Kvikkjokk

Några av etapperna är hyfsat korta så det går att gå två etapper på en dag om vi skulle behöva någon vilodag beroende på väder och form. Det gäller ju att ha lite marginaler om kroppen inte skulle samarbeta.

Vi bär med oss det mesta av maten, men räknar att komplettera med några middagar och lite snacks längs med vägen. Så här ser matplanen ut:

Frukost
Jag äter äggröra med torkat äggpulver + mjölkpulver (från Friluftsmat), samt frökex med mjukost. Min vandringskamrat kör havregrynsgröt, men det blir lite för mycket kolhydrater för mig.

Lunch
Varma koppen med något tillbehör som kommer variera mellan oliver, frökex och serranoskinkchips. Vandringskamraten kör misosoppa istället.

Serranoskinka som torkats i 70 grader i ca 3 timmar

Middag
Vi har förberett några middagar var. Jag kommer bjuda på Saffransdoftande linssoppa samt Kikärtsgryta med fetaost. Sen köper vi några middagar i stugorna med det som stugbutikerna har att erbjuda. Till middagarna har jag den här gången torkat:
Lök, Paprika, Potatis, Palsternacka, Fetaost, Squash, Kikärter

Provar att torka fetaost för första gången, med Apetinas 10% fetaost (ju lägre fetthalt desto längre hållbarhet)
Snacks
Jägarsnus i min tappning (cashewnötter, paranötter, gojibär, kokosflingor, mörk choklad), raw bars och lite lyxchoklad. Kanske blir det en liten PET-flaska med vin också om jag får plats i ryggsäcken när jag slutpackar imorgon...

I övrigt så är det minimalt med packning, både för att få plats och orka bära. Vädret verkar bli varierande (som vanligt i fjällen) så jag har kläder både för spöregn och solsken. Samt förstås necessär, första hjälpen, kniv, matprylar, stavar, karta... Och diverse paracord-attiraljer, både nyckelring på ryggsäcken, armband och klockarmband. Vi hade en pysselkväll för ett par veckor sen och fixade till några paracord-armband.

Här blir det både armband och nyckelringar i paracord
Jag längtar verkligen efter känslan när man kommer fram och kliver upp på kalfjället. Det är ett lugn i kroppen som infinner sig som inte går att hitta någon annanstans. Om ca 60 timmar från nu kommer jag kliva av båten från Ritsem vid stranden vid Akka och hoppas att hitta fjällkänslan! Återkommer med mer rapporter när jag är tillbaka i civilisationen med internet igen.