onsdag 25 juni 2014

Bruksleden Landsbergsrundan (etapp 12-13)

I maj vandrade vi etapp 12-13 på Bruksleden utanför Skinnskatteberg. De etapperna ger en varierande och lagom runda för en dagstur på ungefär 15 km. Vi utgick ifrån vårt favoritställe Kolarbyn där vi trivs så bra att vi gör ett årligt besök. Den här gången hade vi med en amerikansk gäststudent Sam, som trivdes utmärkt på Sveriges mest primitiva vandrarhem. Efter en god natts sömn i kolarkojorna och en frukost vid elden så gav vi oss iväg för en dagsvandring.

Frukostbrasan i Kolarbyn
Start och slut för den här rundan är i Trummelsberg. Där finns gott om rester av ett gammalt bruk, bland annat står det pelare kvar från ett kolhus, som ser rätt märkligt ut i landskapet. Precis när vi började vandringen insåg vi att vi inte hade någon GPS med oss, och det var ingen täckning för mobilerna. Så det blev dåligt med geocachningen.

Coola pelare som fått mössor

De första målen på vandringen från Trummelsberg var södra och norra Landsberget. Vi passerade södra toppen först och tog ett snabbt stopp för att beundra utsikten. Sen begav vi oss upp till norra toppen. Upp till den toppen kan man köra bil rätt långt och sen bara vandra sista biten. Så väl på plats på toppen var det flera andra familjer som tagit en kortare lördagspromenad. På norra Landsberget, 217 möh, finns ett vindskydd och ett rätt rangligt utsiktstorn. Vi klättrade halvvägs upp för tornet innan vi bestämde att utsikten nog var tillräckligt tjusig därifrån. Här blev det lunch och vilopaus innan vi tog oss när för berget igen. Och vi hittade GPS:en i ryggan och kunde logga dagens första cache, Landsberget!

Soppa i vindskyddet vid Norra Landsberget

Vandringen var varierande och nästan helt på skogsstigar, alltid skönt att slippa vandra långa sträckor på vägar. Väl nere från berget gick vi förbi sjöar och våtmarker. Efter ett tag delar sig leden och etapp 12 fortsätter då mot Norra Mörsjön medan vi tog etapp 13 tillbaka mot Trummelsberg. Ett par kilometer in på etapp 13 så kom vi fram till raststugan vid sjön Stora Trehörningen. En jättefin stuga som man kan bo i. Men vi tog en fikapaus vid rastplatsen utanför och passade på att logga ST trehorningen. Här kom dagens enda regndroppar, men så klart slutade det regna när vi fikat klart!

Leden fortsatte vackert via hällmarker och förbi ytterligare sjöar. En stund efter Stora Trehörningen gick vi förbi det enorma klapperstensfältet Jättens grav. Ett stentorg som bildades av Yoldiahavets vågor för ca 9500 år sedan. Vi passerade två cachar i skogen, Tvillingstenen och Trummelsbergs sjö innan vi sen var tillbaka till startpunkten vid Trummelsberg. Här utforskade vi de märkliga pelarna en stund och loggade cachen Pelare. Vid Trummelsberg finns ytterligare en rastplats med vindskydd ner mot sjön, men vi var trötta och hungriga och struntade i att besöka det. Istället satte vi kurs tillbaka till Kolarbyn för att förbereda middagen över öppen eld.

Glada hejarop gör vandringen lättare

Vi träffade på flera ormar...
Jättens hav

Någon av geocacharna ute i skogen

Läggdags i kolarkojan efter en skön vandring
Sammanfattningsvis: En perfekt dagstur med varierande terräng, mycket stig och en del sevärdheter på vägen. Och kombinerar man med Kolarbyn så blir det toppbetyg!

Bra länkar om du vill vandra den här sträckan:
Etapp 12
Etapp 13
Karta över Landsbergsrundan
Kolarbyn

Andra etapper vi vandrat på Bruksleden:
Rundslinga från Morbyn (delar av etapp 14+22)