söndag 10 juli 2011

Äventyr 18: Ukraina - Kiev och Jalta

Denna veckas äventyr måste ju bli resan som CJ gjorde till Ukraina med sitt gamla kompisgäng. Varje år har vi haft en så kallad stugvecka, uppgiften att anordna denna går runt i gruppen och i år var det CJ och en av mina kompisar, A, att ordna den 19:e "stugveckan". Jag och A började planera resan för ett halvår sedan och efter att ha bestämt oss för att göra något helt annorlunda upplägg i år fastnade vi för Ukraina. För att göra det mer spännande för de övriga fem deltagarna så hemlighölls resmålet och hela resplanen avslöjades inte förrän i Kiev. Jag och A har mha den okända staben lagt ned massor av arbete för att få ihop resan. Förutom webben så har vi haft hjälp av guideboken från Lonely Planet


Vår resa Sverige-Kiev-Krim (Jalta).

Efter att vi samlats på två platser så sammanstrålade vi i Nyköping vid Skavsta flygplats där vi åt picknicklunch och avslöjade att vi skulle flyga till Kiev. Vi flög med Wizz Air till Kiev och för ovanlighetens skull med lågprisflygen så landade vi på en lite flygplats, Zhulyany, centralt mitt i Kiev.

Ankomsthallen...

Halva gänget åkte taxi och den andra via buss och tunnelbana till Rus hotell. Båda varianterna fungerade bra även om det tog en stund att åka kollektivt.

Likt Moskva hade Kiev en både effektiv och vacker tunnelbana.
Läget är under kontroll, nu går vi och avslöjar nästa steg.
Nästa dag startade vi med en gemensam frukost och avslöjade att vi skulle checka ut och bege oss till The National Museum of the History of the Great Patriotic War of 1941-1945. Vid museet avslöjade vi att vi skulle åka natttåg till Jalta på Krim. Efter museumbesök fick vi några timmar att vandra runt i Kiev innan vi skulle ta oss till Kievs tågstation och hitta tåget till Simferopol.

Mother Motherland, själva statyn är 62 meter hög och hela monumentet 102 meter högt. Imponerande!?
Statues at the memorial complex depicting the 1943 Battle of the Dnieper
Independence square, där den oranga revolutionen genomfördes 2004.
Att köpa tågbiljetter själv från Sverige är i princip omöjligt så jag använde mig av en svensk firma Östresor som jag träffade på vildmarksmässan i våras. De fixade så att biljetterna fanns att hämta på hotellet, fungerade supersmidigt. Det gick betydligt lättare att både hitta tåget och våra kupéer på tåget än jag trodde. Det var en exakt kopia av den kupé och vagn som jag 1993 åkte på transsibiriska järnvägen med. Tågen är gamla och slitna och saknar en del att önska när det gäller komforten men till skillnad mot svenska SJ så höll de tiderna till 100%. På nedresan hade vi en "rejäl" ukrainsk dam som värd i vagnen som (sålde) serverade ett gott kaffe. 



Vårt tåg.
Svårt att ta kort när ett tåg åker men det var en vacker solnedgång över Ukraina.
Bekvämt? bevisligen går det att sova iallafall.
Lite längre stopp i Dzhankoi för att byta till ett el lok.
Vi steg av tåget i Simferopol lagom till lunch. Härifrån hade vi planerat att ta trådbuss de sista 10 milen till Jalta men på stationen fanns det gott om taxiförsäljare och efter lite diskussioner lyckades vi få en billig (drygt 400 kr) luftkonditionerad taxi som körde oss ända fram till vårt hotell i Jalta. Efter en natt på tåget var ingen särskilt svårövertalad att överge världens längsta trådbusslinje.

Det var inte så lätt att hitta ett bra, billigt boende i centrala Jalta för 7 personer, dessutom enbart 4 nätter så det fick bli ett hotell den här "stugveckan". Vi bodde på Yalta hotell, en gigantisk Sovjetisk koloss som jag inte vill beskriva som charmig men väldigt effektiv. Med pooler, egen strand, massor av olika restauranger etc. Frukosten var klart över förväntan och innehöll allt man kunde önska sig. Från hotellet var det ca en kilometer in till stan. I Jalta hade vi 4 lata dagar där vi på dagarna upptäckte Jalta på lite olika sätt. Jag och min rumskompis brukade gå upp tidigt och ta en längre promenad eller busstur i stan. Så samlades vi på kvällarna för gemensam middag.

Vårt "lilla" hotell.
Karta över hotellet och dess faciliteter.
Utsikt från stan mot vårt hotell.
Utsikt från balkongen in mot Jalta.
Självklart hade man en grönsaksmarknad...
... och en för kött.
Jalta genomkorsades av trådbussar som både var billiga (1 kr) och effektivt tog oss runt i stan.
Bil modell ä.
Granatäpplejucie.
Lunch med soppa och en öl åt vi nästan varje dag, gott, billigt och passade bra i värmen.
Gemensam "stugvecka" middag.
Jalta är mest känd för den konferens som Stalin, Churchill och Rosvellt genomförde 1945 där Europa styckades mellan segermakterna.
Konferensrummet för Jalta konferensen.
Beachen...

En av dagarna gjorde vi en heldagstur till Sevastepol. För att gör det enkelt och få möjlighet att se så mycket som möjligt beställde vi en engelskspråkig guide med chaufför som tog oss runt till alla sevärdheter. En minst så rolig del av resan var att guiden berättade om livet i Ukraina och som vi förstod var hon ryss och de behandlas inte alltför sällan illa av ukrainarna.

Okände soldatens grav i Sevastepol.

Båttur bland Rysslands Svartahavsflotta.
Guiden förklarar med stor inlevelse hur "the light brigade" genomförde sitt självmordsanfall under Krimkriget.
Middag på tåget hem som vi köpte på stationen i Simferopol.
Geocachingen då? Nja det fanns väldigt få geocacher i Ukraina (totalt 142 st) då jag åkte. Jag lyckades ta några den eftermiddag vi hade i Kiev. Bästa cache var nog ändå WWII, men man kan väl konstatera att man inte åker till Ukraina för att leta burkar.

Sammanfattningsvis var det en väldigt bra resa, det är billigt och håller man sig borta från turistkvarteren är det till och med väldigt billigt, en sopplunch med öl kostar då knappt 25 kr. Människorna är oftast vänliga men är väldigt dåliga på att prata engelska och ge service. Jalta hade ett bra klimat och har definitivt potential som ett stort resmål för västerlänningar. Vi åkte tåg vilket är ett bra sätt om man vill se landet och vill man offra lite komfort så är det ett jättebra alternativ.

/CJ

1 kommentar:

  1. Åker till Ukraina 29 juli, tror ni det kan bli problem att hitta tågbiljett om man försöker köpa på plats?

    SvaraRadera