måndag 18 januari 2010

Till Foppaland

Sonen har länge haft två drömresmål - Örnsköldsvik och Åtvidaberg! Märkligt? Nej det handlar förstås om hockey respektive fotboll... Så när han fyllde 12 så fick han en resa till Ö-vik och hemmamatch med MODO i present.
Så sonen och jag gav oss iväg i trettonhelgen. X2000 till Sundsvall, försening med väntan i Sundsvall och sen buss till Örnsköldsvik. Väl framme var det -25 grader kallt och lätt blåsigt... Vi tog en kort och snabb promenad till hotellet - Park Hotell. Ett charmigt litet familjehotell som låg centralt, helt perfekt! Vi var trötta och hungriga - och gav oss ner på stan för att käka. Och det var verkligen helt dött. Iskallt ute och dessutom helgdag. Men vi hittade en kanonbra restaurang som hade öppet och där vi var i princip ensamma - Restaurang Public.
God frukost på Park Hotell
Nästa dag var stora matchdagen! På förmiddagen var vi på Paradisbadet och åkte Sveriges längsta vattenrutschbana Magic Eye. Klart fint äventyrsbad och inte hysteriskt mycket folk, troligen hade några skolor redan börjat efter jullovet.
Och efter badet bestämde vi oss för att leta på en cache i Örnsköldsvik. Kylan och snön gjorde att geocachning eller någon som helst form av utomhusaktivitet inte var att rekommendera, men visst sjutton skulle vi väl kunna hitta en i alla fall. Vi hade med oss en trave coins och TBs som vi vill bli av med. Bara ett stenkast från badet låg cachen Merry X-mas! så den kändes som ett bra val, och den var tillräckligt stor för att få i lite TBs. Med frusna fingrar lyckades vi i alla fall lokalisera och logga cachen.
Sen på kvällen var det dags för Matchen, så vi gav oss av mot Fjällräven center (som precis bytt namn från Swedbank Arena). Det var 1,5 kilometer till arenan så vi bylsade på oss ordentligt med underställ, fleecetröjor och buff uppdragen i ansiktet. Det här var min andra hockeymatch någonsin så jag tyckte det var en kul upplevelse - det är ju rätt mycket show! Och sonen var nöjd med kvällen, även fast MODO gjorde en katastrofdålig match. 2-7 mot Djurgården... De var chanslösa redan från början. Lite besvikelse dessutom att inte Foppa spelade och att Markus Näslund var sjuk. Men upplevelsen fick ändå godkänt!
Julklappspengarna gick till en matchtröja!
Så efter dessa äventyr så lämnade vi Foppland efter en god frukost på hotellet och tog bussen tillbaka till Sundsvall. Eftersom det fortfarande var -25 grader så kändes inte sightseeing som rätt grej och inte heller cachning. Men vi hade bestämt oss för att logga åtminstone en cache och lämna av ett par TBs. Sundsvall city verkade mest bestå av nano-cachar men vi hittade en lite större på lagom avstånd - Oas i Sundsvall #1. Vi fick turas om att logga och lägga i TBs för fingrarna höll på att förfrysa...
Resten av Sundsvallsdagen så försökte vi hitta något att göra inomhus. Så det blev många timmar på Kulturmagasinet med fika, Sundsvalls museum och favoriten Sundsvalls bibliotek. Biblioteket var väl inte så märkvärdigt, men det var så fantastiskt skönt att bara krypa upp i en soffa och läsa böcker. Vi satt nog ett par timmar i lugn och ro och bara njöt, inte ofta man får tid till det i vardagen annars...
Sen var det Avatar på bio innan vi tog nattåget hem till Stockholm. Klart kul resa - och man behöver ju inte åka till exotiska resemål för en weekendresa utan det finns gott om upplevelser även här hemma. Och det blev ju bara två loggade cacher så vi får väl återkomma när vädret är lite gynnsammare. Men nu är det dags att planera nästa resa - får väl bli Åtvidaberg nästa gång då när fotbollssäsongen drar igång...